1.8.2.2. Mărci ce pot fi percepute ca fanteziste
La stabilirea faptului dacă un termen cu semnificație geografică poate fi înregistrat ca marcă, examinatorul trebuie să evalueze inițial dacă un consumator mediu va asocia termenul cu originea geografică a produselor revendicate în cerere.
În unele cazuri, mărcile conțin sau constau din termeni geografici care menționează locuri destul de bine cunoscute publicului, dar care nu servesc drept indicație a originii geografice (sensul primar fiind altul decât cel geografic) și nu pot fi asociate cu locul provenienței produselor. Aceste denumiri sunt privite ca fiind arbitrare în raport cu produsele revendicate și, respectiv, nu apare nici riscul de inducere în eroare.
De exemplu, denumirea HOLLYWOOD pentru produsele „tutun, ţigări…”.
Hollywoodul este cunoscut prin industria cinematografică şi de divertisment şi nu este plauzibil faptul că aici ar putea fi cultivat tutun sau ar fi amplasată vreo fabrică ce ar desfășura activități de producere a unor astfel de produse. Rezultă că marca are distinctivitate în raport cu produsele pentru care este solicitată.
Marca (Monza – oraș din Italia), solicitată pentru „autovehicule, piese de schimb”. Este binecunoscut faptul că țara producătoare a vehiculelor de marca Opel este Germania, astfel consumatorul nu va asocia indicația din marcă ca fiind originea geografică a produselor respective.
Termenii geografici, care inițial sunt percepuți de către consumatori ca fiind sugestivi, referindu-se la unele caracteristici ale produselor revendicate, dar nu ca indicații ale locului de provenienţă a produselor, sunt considerați fanteziști şi, respectiv, nu există riscul ca publicul să fie indus în eroare. Spre exemplu: denumirea ARCTIC pentru „frigidere” sau aceeaşi denumire pentru „tutun, ţigări”.
Atunci când termenii geografici sunt utilizaţi în mod cert cu menirea de a transmite un sens, altul decât cel al originii geografice, mărcile ce conţin aceşti termeni nu ar trebui să fie refuzate pe motiv că ar fi geografic descriptivi sau pe motiv de inducere în eroare.