1.2.8. Semne tridimensionale
În conformitate cu definiția mărcii, pot constitui mărci orice semne, inclusiv forme tridimensionale, acestea reprezentând în special forma produsului sau ambalajului.
La depunerea cererii de înregistrare, solicitantul va indica în formularul cererii că marca solicitată spre înregistrare este una tridimensională. Dacă o astfel de specificare va lipsi din formularul cererii, atunci semnul respectiv va fi examinat ca o marcă bidimensională.
Reprezentarea grafică a mărcii tridimensionale poate conține până la șase vederi diferite (din diferite unghiuri) ale formei, deși o singură vedere ar putea fi suficientă dacă forma ce urmează a fi protejată poate fi stabilită cu ușurință.
La examinarea semnelor tridimensionale se vor lua în considerare prevederile art.7 alin.(1) lit. b), c), d) și e) din Legea nr.38/2008. Un semn tridimensional va fi refuzat la înregistrare doar în cazul în care va fi constituit exclusiv din elementele specificate în aceste prevederi și dacă motivul de refuz va exista în raport cu produsele sau serviciile pentru care se solicită înregistrarea.
Pentru ca o marcă să fie distinctivă, aceasta trebuie să aibă capacitatea de a îndeplini funcția sa esențială, și anume de a-i garanta consumatorului identitatea originii comerciale a produselor și/sau serviciilor marcate, permițându-i, fără posibilitatea unei confuzii, să distingă produsele și/sau serviciile de altele identice/similare care au altă origine.
Evaluarea caracterului distinctiv trebuie să se bazeze pe impresia generală a combinației dintre formă și elementele la care se extinde, în raport cu produsele în cauză și luând în considerare percepția consumatorului, care poate fi influențată de anumite realități ale pieței.
Respectiv, vor fi considerate lipsite de caracter distinctiv și vor fi refuzate la înregistrare semnele tridimensionale ce constau exclusiv din forma uzuală a produsului pentru care este solicitată înregistrarea sau din forma uzuală a recipientului, ambalajului etc.
Dacă, însă, astfel de semne, lipsite de caracter distinctiv, vor conține și alte elemente (cuvinte, elemente figurative, culori), iar aceste combinații vor corespunde cerințelor de înregistrare, atunci marca va fi acceptată.
Ca și în cazul mărcilor verbale sau mărcilor figurative care constau din mai multe elemente, unele dintre care nu sunt pasibile de protecție, examinarea va accepta mărcile tridimensionale care constau din mai multe elemente dintre care cel puțin unul este distinctiv, notificând/ informând, după caz, solicitantul și publicul, referitor la elementele asupra cărora nu se extinde dreptul exclusiv.