Ghid de examinare
a cererilor de înregistrare a mărcilor

Conținut

Introducere
  1. Motive absolute de refuz
    1. Semne care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la art.5 (art.7 alin.(1) lit.a))
      1. Caracterul distinctiv
      2. Reprezentarea în RNC/RNM
    2. Mărci lipsite de caracter distinctiv (art.7 alin.(1) lit.b))
      1. Semne verbale
        1. Combinații cu sens
        2. Ortografiere greșită
        3. Abrevieri și acronime
        4. Repetări
        5. Combinații de cuvinte din diferite limbi
      2. Semne combinate
      3. Semne figurative
      4. Litere și cifre
        1. O literă, o cifră
        2. Combinații de litere și cifre
      5. Sloganuri
      6. Etichete
      7. Semne color
        1. Culoarea per se
        2. Combinații de culori
        3. Cuvinte și mărci figurative color
        4. Denumiri de culori
      8. Semne tridimensionale
        1. Forme care nu au legătură cu produsele propriu-zise
        2. Forma propriu-zisă a produselor
        3. Forma ambalajului (recipiente, cutii etc.)
    3. Mărci constituite exclusiv din semne ori din indicaţii descriptive (art.7 alin.(1) lit.c))
      1. Tipul/specia produselor și serviciilor
      2. Calitatea produselor/serviciilor
      3. Cantitatea produselor/serviciilor
      4. Destinația produselor/serviciilor
      5. Valoarea produselor/serviciilor
      6. Originea geografică a produselor/serviciilor
      7. Timpul fabricării produselor/prestării serviciilor
      8. Alte caracteristici
    4. Mărci constituite exclusiv din semne cu caracter elogios (art.7 alin.(1) lit.c1))
    5. Mărci constituite exclusiv din semne ori din indicații devenite uzuale (art.7 alin.(1) lit. d))
    6. Semne constituite exclusiv din forma produsului (art.7 alin.(1) lit.e))
      1. Semne constituite exclusiv din forma impusă de înseşi natura produselor
      2. Semne constituite exclusiv din forma produsului, necesară pentru obţinerea unui rezultat tehnic
      3. Semne constituite exclusiv din forma care conferă valoare esenţială produsului
    7. Semne contrare ordinii publice (art.7 alin.(1) lit.f))
      1. Mărci care prejudiciază interesele statului
      2. Mărci care sunt contrare ordinii publice sau bunelor moravuri
      3. Mărci ce conțin termeni sau simboluri religioase
    8. Mărci care pot induce în eroare consumatorul (art.7 alin.(1) lit.g))
      1. Inducerea în eroare cu privire la natura, calitatea produselor/serviciilor
        1. Mărci ce conţin indicaţii la natura produselor şi nu pot fi testate
        2. Mărci ce conţin indicaţii la natura produselor şi pot fi testate
        3. Mărci ce conţin indicaţii la calităţile, componenţa şi alte caracteristici ale produselor
        4. Mărci ce conțin indicații referitoare la natura, calitățile, componența și alte caracteristici ale produsului și sunt expuse într-o manieră fantezistă
        5. Mărci ce conțin indicații la natura, calităţile şi alte caracteristicile ale serviciilor
      2. Inducerea în eroare cu privire la originea geografică a produselor/serviciilor
        1. Inducerea în eroare cu privire la originea geografică a produselor
        2. Mărci ce pot fi percepute ca fanteziste
        3. Inducerea în eroare cu privire la originea geografică a serviciilor
    9. Simboluri oficiale (art.7 alin.(1) lit.h))
      1. Drapele și embleme de stat
      2. Denumiri depline sau abreviate de organizații internaționale și interguvernamentale
      3. Semne, sigilii oficiale de control, de garanție şi de marcare
    10. Denumiri oficiale care prezintă un interes public deosebit (art.7 alin.(1) lit.i))
      1. Denumirea oficială sau istorică a statului
      2. Denumiri ale unităților administrativ-teritoriale
      3. Insigne, embleme sau ecusoane, altele decât cele vizate de art.6 ter din Convenția de la Paris, care prezintă un interes public deosebit
    11. Mărci care conţin semne de înaltă valoare simbolică, în special simboluri religioase (art.7 alin.(1) lit.j))
      1. Semne de înaltă valoare simbolică
      2. Simboluri religioase
    12. Indicații geografice, denumiri de origine ale produselor (art.7 alin.(1) lit.k))
    13. Mărci a căror utilizare contravine altor acte normative, decât cele din domeniul proprietății intelectuale (art.7 alin.(1) lit.l))
    14. Caracterul distinctiv dobândit (art.7 alin.(2))
    15. Permisiunea autorităților competente (art.7 alin.(3))
      1. Folosirea denumirii oficiale sau istorice a statului
      2. Folosirea semnelor, sigiliilor oficiale de control, de garanție și de marcare
      3. Folosirea denumirilor unităților administrativ-teritoriale
    16. Utilizarea IG, DO în componența mărcii (art.7 alin.(4))
  2. Motive relative de refuz
    1. Semne identice (art.8 alin.(1) lit.a))
    2. Semne similare (art.8 alin.(1) lit.b))
      1. Similitudinea produselor
      2. Similitudinea semnelor
        1. Similitudinea fonetică
        2. Similitudinea vizuală
        3. Similitudinea semantică
    3. Semne ce se bucură de renume (art.8 alin.(1) lit.c))
    4. Alte drepturi (art.8 alin.(3))
      1. Dreptul la nume, imagine, inclusiv numele sau imaginea unei personalităţi notorii în Republica Moldova
      2. Dreptul de autor
        1. Opere incluse în mărci
        2. Titluri de opere
      3. Dreptul la o indicație geografică protejată sau la o denumire de origine protejată
      4. Dreptul la un desen sau un model industrial protejat
    5. Opoziția – drept anterior la o marcă neînregistrată sau alt semn utilizat în comerţ (art.8 alin.(4) lit. a))
    6. Opoziția – agentul/reprezentantul titularului mărcii (art.8 alin.(4) lit.b))
      1. Condiții privind depunerea opoziției
  3. Limitarea dreptului exclusiv (art.10 alin. (1), (11), (12))
    1. Elemente neprotejabile ce nu pot fi înregistrate cu drept exclusiv în componența mărcii, indiferent de produsele/serviciile solicitate
    2. Elemente ce nu pot fi înregistrate cu drept exclusiv în componența mărcii, fiind descriptive pentru produsele/serviciile solicitate
  4. Depunerea cererii de înregistrare a mărcii constituite din semne verbale executate în mai multe limbi (art.28 alin.(1))

1. Motive absolute de refuz

1.8.2.1. Inducerea în eroare cu privire la originea geografică a produselor

a. Mărci verbale constituite exclusiv din denumiri geografice

Pentru orice produs, o denumire geografică fie indică originea, dacă acest produs provine din acea zonă, fie este deceptivă, dacă produsul nu este originar din zonă.

Astfel, dacă desemnările sunt constituite din denumiri geografice, dar produsele nu-şi au originea în locul, regiunea indicate în marcă, înregistrarea semnelor respective va fi refuzată în baza prevederilor art.7 alin.(1) lit.c) și g).

Semnul solicitat Produse revendicate Solicitantul
MODENA
(oraș în Italia)
30 – cafea, cafea artificială, amestecuri de cafea… Solicitant din Germania
AUSTIN
(oraș în SUA, capitala statului Texas)
34 – țigări; trabucuri; tutun brut sau tutun prelucrat Solicitant din Luxemburg
PAVIA
(oraș în Italia)

18 – piele și imitații de piele și produse din aceste materiale; 24 – țesături și materiale nețesute, produse textile de uz casnic; 25 – îmbrăcăminte, îmbrăcăminte interioară și exterioară, șosete

Solicitant din Turcia
image
(regiune în estul Franței)
18 – piele și imitații de piele, produse din aceste materiale Solicitant din Turcia
image
(Versailles – oraș în Franța)
33 – băuturi alcoolice Solicitant din Republica Moldova

b. Mărci combinate ce conțin denumiri geografice

În cazul mărcilor combinate ce conțin denumiri geografice și desemnează locuri, altele decât locul amplasării solicitantului (adresa solicitantului), acestea sunt refuzate parţial în baza prevederilor art.7 alin.(1) lit.g), fiind susceptibile să inducă în eroare consumatorul cu privire la originea produselor. Limitarea listei produselor se va efectua în strictă corespundere cu indicația (țara, orașul, localitatea) ce se conține în marcă.

Marca Solicitantul Decizia
image Solicitant din Belarus Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din India
image Solicitant din Germania Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din California
image Solicitant din Ucraina Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Varna
image Solicitant din Germania Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Polonia
IRISH VALE Solicitant din Germania Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele de origine irlandeză (cu proveniență din Irlanda)
image Solicitant din Grecia Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Iasi
image Solicitant din Ucraina Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Austria
image Solicitant din Coreea Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Franța
image Solicitant din Rusia Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Etiopia

c. Mărci ce conţin simboluri asociate unor regiuni geografice

În cazul în care se face referire la semnele care induc în eroare privind originea produselor, nu este vorba doar despre denumiri ale unor regiuni geografice.

Inducerea în eroare cu privire la originea produselor poate avea loc şi prin utilizarea unor simboluri asociate regiunilor geografice şi cunoscute consumatorilor: 

Semnul solicitat Produse revendicate Solicitantul Decizia
Huang Long
(rezervaţie în nordul îndepărtat al Sichuan, China)
33 – băuturi alcoolice Solicitant din Rusia Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Sichuan
image
(Pod peste râul Arno, Florenţa)
33 – băuturi alcoolice Solicitant din Rusia Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Florența
image 03 – parfumerie; produse cosmetice; deodorante pentru uz personal Solicitant din Turcia Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Paris
image 33 - băuturi alcoolice... Solicitant din China Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Sydney

d. Mărci ce sugerează apartenenţa la o anumită regiune geografică

Alte cazuri de inducere în eroare a consumatorilor ar fi mărcile care conțin cuvinte ce aparţin sau sugerează apartenenţa la un anumit teritoriu. Deşi marca poate fi constituită din denumiri fanteziste, elementele verbale pot fi interpretate ca indicând apartenenţa la o anumită regiune geografică. 

Semnul solicitat Produse revendicate Solicitantul Decizia
ARMENIKA 33 – băuturi alcoolice... Solicitant din Rusia Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Armenia
image 33 – băuturi alcoolice... Solicitant din Franța Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Rusia
image 03 – săpunuri; parfumerie, uleiuri esenţiale, cosmetice... Solicitant din Republica Moldova Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Paris

f. Mărci ce conțin imitații de drapele altele decât cele ce reprezintă o imitație din punct de vedere heraldic

Inducerea în eroare cu privire la originea geografică a produselor poate avea loc şi în cazul mărcilor ce reprezintă sau conțin imitații de drapele altele decât cele din punct de vedere heraldic (Cazul mărcilor ce reprezintă sau conțin imitații de drapele în sensul art. 7 alin.(1) lit. h) sunt descrise în p. 1.9. al Ghidului).

În special, va fi refuzată o marcă care poate induce în eroare consumatorul cu privire la originea geografică a produselor în cazul în care marca sau un element al acesteia are o formă similară  cu cea a unui drapel şi reproduce culorile acestuia,  fiind evident asociată cu ţara de provenienţă a produselor revendicate.

Semnul solicitat Produse revendicate Solicitantul Decizia
image 30 – cafea, ceai, cacao și înlocuitori de cafea; … Solicitant din Republica Moldova Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Italia
image 30 – cafea, ceai, cacao și înlocuitori de cafea;... Solicitant din Letonia Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Statele Unite ale Americii
image 09 – aparate pentru înregistrarea, transmisia sunetului…; 28 – jocuri, aparate de jocuri de noroc … Solicitant din Bulgaria Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Franța

Pentru a evita un refuz în baza prevederilor art.7 alin.(1) lit.g), solicitantul ar putea limita, la etapa cererii, lista produselor, specificând clar originea geografică a acestora.

Dacă în cerere lista de produse va fi indicată fără specificarea respectivă (a regiunii, locului de proveniență a produselor), o asemenea limitare va fi efectuată din oficiu, prin emiterea unui aviz de respingere (unei decizii de înregistrare cu limitarea listei de produse în strictă corespundere cu indicația ce se conține în marcă). În caz de dezacord cu limitarea listei de produse propusă de oficiu, solicitantul poate depune o contestație în acest sens, cu prezentarea argumentelor de rigoare.