1.8.2.1. Inducerea în eroare cu privire la originea geografică a produselor
a. Mărci verbale constituite exclusiv din denumiri geografice
Pentru orice produs, o denumire geografică fie indică originea, dacă acest produs provine din acea zonă, fie este deceptivă, dacă produsul nu este originar din zonă.
Astfel, dacă desemnările sunt constituite din denumiri geografice, dar produsele nu-şi au originea în locul, regiunea indicate în marcă, înregistrarea semnelor respective va fi refuzată în baza prevederilor art.7 alin.(1) lit.c) și g).
Semnul solicitat | Produse revendicate | Solicitantul |
---|---|---|
MODENA (oraș în Italia) |
30 – cafea, cafea artificială, amestecuri de cafea… | Solicitant din Germania |
AUSTIN (oraș în SUA, capitala statului Texas) |
34 – țigări; trabucuri; tutun brut sau tutun prelucrat | Solicitant din Luxemburg |
PAVIA (oraș în Italia) |
18 – piele și imitații de piele și produse din aceste materiale; 24 – țesături și materiale nețesute, produse textile de uz casnic; 25 – îmbrăcăminte, îmbrăcăminte interioară și exterioară, șosete |
Solicitant din Turcia |
(regiune în estul Franței) |
18 – piele și imitații de piele, produse din aceste materiale | Solicitant din Turcia |
(Versailles – oraș în Franța) |
33 – băuturi alcoolice | Solicitant din Republica Moldova |
b. Mărci combinate ce conțin denumiri geografice
În cazul mărcilor combinate ce conțin denumiri geografice și desemnează locuri, altele decât locul amplasării solicitantului (adresa solicitantului), acestea sunt refuzate parţial în baza prevederilor art.7 alin.(1) lit.g), fiind susceptibile să inducă în eroare consumatorul cu privire la originea produselor. Limitarea listei produselor se va efectua în strictă corespundere cu indicația (țara, orașul, localitatea) ce se conține în marcă.
Marca | Solicitantul | Decizia |
---|---|---|
Solicitant din Belarus | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din India | |
Solicitant din Germania | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din California | |
Solicitant din Ucraina | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Varna | |
Solicitant din Germania | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Polonia | |
IRISH VALE | Solicitant din Germania | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele de origine irlandeză (cu proveniență din Irlanda) |
Solicitant din Grecia | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Iasi | |
Solicitant din Ucraina | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Austria | |
Solicitant din Coreea | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Franța | |
Solicitant din Rusia | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Etiopia |
c. Mărci ce conţin simboluri asociate unor regiuni geografice
În cazul în care se face referire la semnele care induc în eroare privind originea produselor, nu este vorba doar despre denumiri ale unor regiuni geografice.
Inducerea în eroare cu privire la originea produselor poate avea loc şi prin utilizarea unor simboluri asociate regiunilor geografice şi cunoscute consumatorilor:
Semnul solicitat | Produse revendicate | Solicitantul | Decizia |
---|---|---|---|
Huang Long (rezervaţie în nordul îndepărtat al Sichuan, China) |
33 – băuturi alcoolice | Solicitant din Rusia | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Sichuan |
(Pod peste râul Arno, Florenţa) |
33 – băuturi alcoolice | Solicitant din Rusia | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Florența |
03 – parfumerie; produse cosmetice; deodorante pentru uz personal | Solicitant din Turcia | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Paris | |
33 - băuturi alcoolice... | Solicitant din China | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Sydney |
d. Mărci ce sugerează apartenenţa la o anumită regiune geografică
Alte cazuri de inducere în eroare a consumatorilor ar fi mărcile care conțin cuvinte ce aparţin sau sugerează apartenenţa la un anumit teritoriu. Deşi marca poate fi constituită din denumiri fanteziste, elementele verbale pot fi interpretate ca indicând apartenenţa la o anumită regiune geografică.
Semnul solicitat | Produse revendicate | Solicitantul | Decizia |
---|---|---|---|
ARMENIKA | 33 – băuturi alcoolice... | Solicitant din Rusia | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Armenia |
33 – băuturi alcoolice... | Solicitant din Franța | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Rusia | |
03 – săpunuri; parfumerie, uleiuri esenţiale, cosmetice... | Solicitant din Republica Moldova | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Paris |
f. Mărci ce conțin imitații de drapele altele decât cele ce reprezintă o imitație din punct de vedere heraldic
Inducerea în eroare cu privire la originea geografică a produselor poate avea loc şi în cazul mărcilor ce reprezintă sau conțin imitații de drapele altele decât cele din punct de vedere heraldic (Cazul mărcilor ce reprezintă sau conțin imitații de drapele în sensul art. 7 alin.(1) lit. h) sunt descrise în p. 1.9. al Ghidului).
În special, va fi refuzată o marcă care poate induce în eroare consumatorul cu privire la originea geografică a produselor în cazul în care marca sau un element al acesteia are o formă similară cu cea a unui drapel şi reproduce culorile acestuia, fiind evident asociată cu ţara de provenienţă a produselor revendicate.
Semnul solicitat | Produse revendicate | Solicitantul | Decizia |
---|---|---|---|
30 – cafea, ceai, cacao și înlocuitori de cafea; … | Solicitant din Republica Moldova | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Italia | |
30 – cafea, ceai, cacao și înlocuitori de cafea;... | Solicitant din Letonia | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Statele Unite ale Americii | |
09 – aparate pentru înregistrarea, transmisia sunetului…; 28 – jocuri, aparate de jocuri de noroc … | Solicitant din Bulgaria | Se acceptă înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate cu proveniență din Franța |
Pentru a evita un refuz în baza prevederilor art.7 alin.(1) lit.g), solicitantul ar putea limita, la etapa cererii, lista produselor, specificând clar originea geografică a acestora.
Dacă în cerere lista de produse va fi indicată fără specificarea respectivă (a regiunii, locului de proveniență a produselor), o asemenea limitare va fi efectuată din oficiu, prin emiterea unui aviz de respingere (unei decizii de înregistrare cu limitarea listei de produse în strictă corespundere cu indicația ce se conține în marcă). În caz de dezacord cu limitarea listei de produse propusă de oficiu, solicitantul poate depune o contestație în acest sens, cu prezentarea argumentelor de rigoare.