Sistemul indicațiilor geografice în Republica Moldova și impactul acestuia asupra dezvoltării sectorului vitivinicol au fost subiecte discutate în cadrul emisiunii ”Spațiul Public” Radio Moldova.
Indicația geografică (IG) ca obiect de proprietate industrială, reprezintă un domeniul relativ nou și necunoscut pentru producătorii locali. Deși baza legală exista încă din 2008 (Legea 66/2008 privind protecția indicațiilor geografice, denumirilor de origine și specialităților tradiționale garantate), abia în 2012 producătorii din sfera vitivinicolă au decis unificarea forțelor și solicitarea înregistrării unor indicații geografice. Astfel, la 10 ani de la acea perioadă, producătorii de vin, experți din cadrul Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală și a Oficiului Național al Viei și Vinului au fost invitați la un dialog pentru a vorbi despre impactul IG protejată.
Pentru început, șeful Direcției Mărci și Design Industrial, AGEPI, Simion Levițchi a vorbit despre condițiile care trebuie să fie întrunite pentru a obține protecția unei indicații geografice protejate, diferențele dintre indicațiile geografice și denumirile de origine, beneficiile obținute în rezultatul înregistrării, cine poate obține și care sunt acele indicații geografice protejate la moment cu referire la vinuri (de exemplu - Codru, Valul lui Traian, Ștefan Vodă).
În continuare, s-a discutat despre procesul de obținere a protecției pentru IG din prisma producătorilor și impactul acesteia în procesul de promovare și comercializare a produselor.
În final, antreprenorii au fost îndemnați să investească în protecția produselor sale pentru a obține încrederea consumatorilor pe piața locală și ulterior pe cea internațională.
Vedeți emisiunea integrală aici https://www.trm.md/ro/spatiul-public/spatiul-public-economia-vitivinicola