Mai multe produse autohtone tradiționale care au fost recunoscute sau sunt în proces de recunoaștere în calitate de produse cu indicație geografică protejată (IGP), denumire de origine protejată (DOP) sau specialitate tradițională garantată (STG) au fost expuse pentru degustare în cadrul unui eveniment inedit cu genericul Povești pe acoperiș „Autentic Moldovenesc”. Evenimentul face parte din cadrul Campaniei de promovare „Autentic Moldovenesc”, lansată de Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI) cu susținerea Proiectului UE ”Suport pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală” în Republica Moldova și Portalul de știri AGORA și EA.md.
În deschiderea evenimentului, Directorul general al AGEPI, Lilia Bolocan a vorbit despre rolul indicațiilor geografice în asigurarea competitivității produselor autohtone. „Investim mult efort, multe puteri în vederea identificării produselor, care pot obține statutul de produs cu IGP, DOP sau de STG, pe de o parte, pe de altă parte, încercăm să ajutăm micii producători din zonele rurale la îmbunătățirea sistemelor tehnologice, dar și la promovarea produselor. Vom depune în continuare eforturi pentru crearea în Republica Moldova a unui sistem puternic de protecție și promovare a indicațiilor geografice, denumirilor de origine și specialităților tradiționale garantate”, a subliniat Lilia Bolocan.
La rândul său, expertul cheie din cadrul Proiectului UE ”Suport pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală” în Republica Moldova, Yuriy Kapitsa a menționat că unul din obiectivele de bază ale proiectului este îmbunătățirea sistemului indicațiilor geografice în Republica Moldova. În acest sens, experții proiectului au analizat dificultățile în calea dezvoltării sistemului și au propus soluții, au identificat produsele tradiționale cu potențial de a beneficia de avantajele sistemului de IG, au organizat ateliere de lucru și seminare pentru autoritățile publice și producătorii locali. „Pe durata Proiectului am vizitat toate regiunile Moldovei, toți experții remarcând calitatea înaltă și gustul deosebit al produselor autohtone. Cu siguranță acestea ar putea concura pe piața internațională”, a menționat Yuriy Kapitsa.
În continuare, Anatol Fală, expert din cadrul Proiectului a prezentat studiul, la baza căruia au stat rezultatele campaniei naționale de identificare a produselor, băuturilor și bucatelor specifice anumitor regiuni geografice, care ar putea fi promovate sub o indicație geografică sau în calitate de specialități tradiționale garantate, care a fost desfășurată în perioada august-octombrie 2017. În cadrul studiului, au fost identificate 67 de produse, pentru 7 dintre acestea a demarat procesul de recunoaștere a IG sau a calității de STG. Aceste produse sunt: Kaurma (produs din carne), Brânză de capră de Măgura, Miere de Codru, Miere din Codrii Tigheciului, Mousse de miere cu pomuşoare de pădure, Pistil de fructe de Criuleni și Prune cu miez de nucă în vin roşu de Lalova.
În cadrul evenimentului, trei producători și-au prezentat istoriile de succes. Astfel, participanții au aflat cum s-au pus temeliile afacerilor cu Brânză de Măgura, Pistil de fructe de Criuleni și Prune cu miez de nucă în vin roşu de Lalova.
“Am fost cu produsul Prune cu miez de nucă în vin roşu de Lalova în străinătate la diferite expoziții culinare, gastronomice. Este un produs solicitat, cunoscut, apreciat de turiști, totuși, acum vrem să-l scoatem de la nivelul bucătăriei la un alt nivel. Pentru aceasta vrem să îl înregistrăm ca o indicație geografică, de aceea ne-am asociat cu mai mulți producători. Sper că în viitor veți auzi mai mult despre acest produs delicios”, a spus Sergiu Hanganu de la Pensiunea agroturistică Hanul lui Hanganu din Rezina.
Într-o atmosferă plăcută, pe fundal de muzică, oaspeții au comunicat, au făcut fotografii și au degustat din produsele expuse: Kaurma, Pistil de fructe de Criuleni, Prune cu miez de nucă în vin roşu de Lalova, Brânză de capră de Măgura, ceaiul cu IGP "Zăbriceni", Rachiu de caise de Nimoreni, vinuri cu IGP „Valul lui Traian” și IGP "Ștefan Vodă". De asemenea, participanții au admirat produsele meșterilor populari Ludmila Crăciun, Elena Gori şi Victor Pelin.
În final, antreprenorii participanți la Povești pe acoperiș „Autentic Moldovenesc” au fost premiați de către AGEPI cu câte un chipăruș, ”ca să fie mai iuți”.
În prezent, pe teritoriul Republicii Moldova sunt protejate 3 denumiri de origine și anume pentru vinuri Ciumai şi Româneşti; pentru produse alimentare Brânză de Popeasca și 7 indicații geografice autohtone: pentru vinuri Codru, Valul lui Traian și Ștefan Vodă; pentru băuturi spirtoase Divin pentru rachiu de vin învechit și Rachiu de caise de Nimoreni; pentru produse alimentare Zăbriceni pentru plantele și fructele uscate și amestecurile din ele și Dulceață din petale de trandafir de Călărași.
Campania de promovare a produselor tradiționale moldovenești cu IG, DOP, STG „Autentic Moldovenesc” este realizată cu susținerea Proiectului UE „Suport pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală” în Republica Moldova, finanțat de Uniunea Europeană.