2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

Au fost desemnaţi câştigătorii Concursului în domeniul proprietății intelectuale pentru tineri

29.12.2021

Pe 28 decembrie, au fost anunțați câștigătorii Concursului în domeniul proprietății intelectuale pentru tineri, organizat de Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI), în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării din Republica Moldova, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci din România (OSIM) și Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA).

Ajuns la cea de-a V-a ediție, concursul a fost lansat tradițional pe 26 aprilie, cu ocazia Zilei Mondiale a Proprietății Intelectuale, al cărui generic proclamat de Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale pentru anul 2021 a fost „Proprietatea intelectuală și IMM-urile: comercializați-vă ideile”. În pofida dificultăților cauzate de pandemia COVID 19, concursul s-a bucurat de un interes sporit din partea tinerilor, înregistrând un număr de 49 de participanți din toate regiunile țării.

Conform Regulamentului, 6 participanți, care au trecut în etapa finală a Concursului, au pregătit o comunicare în domeniul proprietății intelectuale pe care au prezentat-o într-o manieră cât mai interactivă Comitetului organizatoric întrunit pe 28 decembrie curent. După prezentarea online a lucrărilor, membrii juriului au decis cine sunt câștigătorii Concursului în domeniul proprietății intelectuale pentru tineri. De menționat, că cele trei concurente care s-au plasat pe primele locuri au ales să trateze subiectul „Rolul mărcii în consolidarea reputației, promovarea produselor și serviciilor și fidelizarea clienților”, propunând abordări total diferite.

Astfel, premiul I, a fost obținut de Alina Mustovici, elevă a Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” din mun. Orhei. În etapa finală, Alina a impresionat juriul cu o prezentare video despre cum e să creezi un brand, cum e să consolidezi reputația companiei și despre modul în care marca ajută la fidelizarea clienților, folosind exemplul a două branduri locale din mun. Orhei. 

Locul II a fost ocupat de Anna Berjan, elevă în clasa a X-a a Centrului de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole din satul Țaul. Ea a prezentat un studiu realizat în rândul colegilor și locuitorilor din raioanele de nord ale țării, pe un eșantion de peste 150 de persoane. Una din concluziile studiului realizat de Anna este că în procesul achiziționării unui produs tinerii cu vârsta de 14-18 ani sunt influențați în proporție de 84 la sută de marca comercială.

Pe locul III s-a situat Ariadna Dron, elevă în clasa a IX-a a Liceului Teoretic ,,Mihai Eminescu” din satul Sudarca. În etapa finală, Ariadna a făcut o prezentare a unui studiu de caz, folosind exemplul renumitei companii PepsiCo. Ariadna a făcut o analiză a modului în care rebrendingul a influențat de-a lungul timpului cifra de afaceri a gigantului american, dar și consumatorii produselor acestuia.

Pe locul IV s-a plasat Alexandra Batrîncea, elevă a Liceului Academic de Arte Plastice „Igor Vieru” din mun. Chișinău. Pe locul V s-a situat Ion Golovco, elev în clasa a XI-a a Liceului Teoretic „Măgdăcești” din satul Măgdăcești, iar locul VI a fost ocupat de Vlada Lachi, elevă în clasa a XII-a a Liceului Teoretic „Alexei Mateevici” din or. Șoldănești.

Tradițional, Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova a venit cu premii bănești pentru toți participanții etapei finale a Concursului.

Concurenții au primit, de asemenea, premii din partea AGEPI, diplome de participare și materiale promoționale.

Directorul general al AGEPI, Eugeniu Rusu, a mulțumit tuturor participanților pentru implicare. „Vreau să vă felicit pentru ingeniozitatea și creativitatea de care ați dat dovadă. Potențialul elevilor din Republica Moldova este foarte mare, lucru confirmat și de lucrările prezentate astăzi în cadrul etapei finale a Concursului. Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală a investit şi va continuă să investească în educaţie, pentru că cea mai mare bogăţie pe care o deţine Republica Moldova sunt oamenii. Acest concurs a prins deja rădăcini și sper că vom ajunge cu bine și la următoarele ediții. Suntem în perioada sărbătorilor de iarnă și vă urez mulți ani cu sănătate și plini de realizări frumoase. Sărbători fericite!”, a menționat Eugeniu Rusu.

Cuvinte de încurajare pentru participanți a adresat și Angela Prisacaru, consultant principal al Direcției învățământ general din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, urându-le tuturor participanților la Concurs mult succes în continuare.

Scopul concursului constă în promovarea sistemului de proprietate intelectuală, sensibilizarea tinerilor asupra fenomenelor de contrafacere și piraterie, dezvoltarea cunoștințelor și abilităților tinerilor în materie de PI, cât și a aptitudinilor și a spiritului competitiv ale acestora, formarea unui mediu de comunicare între tinerii pasionați de domeniul proprietății intelectuale și favorizarea schimbului de opinii și experiență.