2024

2023

2022

2021

2020

2019

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

 

Колл-центр:
(+373-22) 400500

Антикоррупционная линия:
(+373-22) 400500

Sondajul WIPO Pulse: Cum este percepută și înțeleasă proprietatea intelectuală la nivel global

21.09.2023

Două treimi dintre respondenții unui sondaj global au exprimat o percepție pozitivă cu privire la rolul pe care proprietatea intelectuală (PI) îl joacă în economiile lor, însă tinerii au un nivel mai scăzut în ceea ce privește înțelegerea PI, potrivit raportului WIPO Pulse, un studiu inovator privind atitudinea oamenilor față de PI, realizat de către Organizaţia Mondială a Proprietăţii Intelectuale (OMPI).

WIPO Pulse este primul sondaj global cu privire la gradul de conștientizare și percepție despre PI la o asemenea scară internațională. Rezultatele oferă o serie de perspective unice, bazate pe răspunsurile a 25 000 de persoane din 50 de țări și au ca scop completarea cercetărilor OMPI privind inovația, branding-ul, sectorul creativ și statistica PI.

"De-a lungul anilor, OMPI a fost o sursă de încredere pentru informații și perspective cu privire la aspectele tehnice ale PI, dar ne-a lipsit dimensiunea 'umană' a datelor noastre, ceea ce a devenit din ce în ce mai important pe măsură ce aducem PI la nivelul de bază și intrăm în contact cu cei care inovează și creează direct pe teren", a declarat Directorul General al OMPI, Daren Tang, la lansarea raportului.

Printre constatările studiului se numără faptul că 66,4% dintre respondenți din toate regiunile recunosc impactul pozitiv al PI asupra economiei, cu cea mai puternică percepție înregistrată în Asia-Pacific (76%), Africa (70%) și America Latină și Caraibe (67%). Rezultatele din țările din emisfera sudică sunt în mod deosebit încurajatoare, consolidând ideea că PI poate fi un instrument puternic nu numai pentru țările industrializate, ci și pentru cele în curs de dezvoltare și cele mai puțin dezvoltate, a adăugat Daren Tang.  

În ceea ce privește nivelul de cunoaștere al PI al respondenților, raportul arată că cea mai mare conștientizare este înregistrată în cazul drepturilor de autor, depășind mărcile comerciale, indicațiile geografice, brevetele și design-urile industriale.

Astfel, în statele din Europa de Est avem cel mai înalt nivel de conștientizare asupra oricărui drept de PI este înregistrat pentru drepturile de autor (64%), în timp ce cea mai scăzută cunoaștere, de doar 18%, este înregistrată în cazul design-ului industrial în statele din Asia-Pacific.

Tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani demonstrează scoruri semnificativ mai scăzute ale indicelui de conștientizare în patru din cele cinci regiuni și în toate cele cinci categorii de drepturi de PI, comparativ cu populația generală. În timp ce aproape o treime (32%) înțelege drepturile de autor și indicațiile geografice (27%), doar 2 din 10 au cunoștințe despre brevete (18%) și design industrial (19%).

"Tinerii își folosesc creativitatea și ingeniozitatea pentru a genera schimbări și pentru a crea un viitor mai bun, dar cunoștințele lor limitate despre PI riscă să-i împiedice să-și atingă întregul potențial. Trebuie să intensificăm eforturile pentru a promova conștientizarea despre PI printre tinerii inventatori, creatori și antreprenori și să îi susținem cu abilitățile și cunoștințele necesare pentru a-și transforma ideile în realitate", a concluzionat Directorul General al OMPI, Daren Tang.

Mai multe detalii despre studiul OMPI aflați aici: https://www.wipo.int/pressroom/en/articles/2023/article_0010.html