1. Motive absolute de refuz
1.3.8. Alte caracteristici
Se referă la faptul că lista de la art.7 alin.(1) lit.c) din Legea nr.38/2008 este nelimitată. În principiu, orice indicație a caracteristicilor produselor și serviciilor ar trebui să servească drept motiv de refuz în temeiul art.7 alin.(1) lit.c). Nu este relevant dacă, din punct de vedere comercial, aceste caracteristici ale produselor sau ale serviciilor sunt esențiale sau doar auxiliare, ori dacă sunt sau nu utilizate sinonime care permit desemnarea acelorași caracteristici. Astfel de termeni sunt excluși de la înregistrare pentru majoritatea produselor și serviciilor.
De exemplu, cifrele/numerele pot viza calitatea unui produs, spre exemplu numărul „75” ar putea fi perceput ca referindu-se la puterea unui motor.
De asemenea, în temeiul art.7 alin.(1) lit.c), un semn format exclusiv din denumirea unei culori se va respinge la înregistrare, în cazurile când marca face referire la produse pentru care culoarea respectivă poate fi percepută de către public drept descriere a uneia din caracteristicile produselor. De exemplu, culoarea verde ar descrie un anumit tip de ceai, iar culoarea brun pentru zahăr ar descrie culoarea și tipul zahărului. În special această regulă se aplică culorilor utilizate frecvent, cum ar fi culorile primare argintiu și auriu. Atunci când produsele revendicate se referă la coloranți precum vopseaua, cerneala, pigmenții, cosmeticele etc., denumirea culorilor ar putea descrie culoarea reală a produsului. În aceste cazuri, denumirile culorilor nu vor fi percepute ca mărci, ci doar ca elemente care descriu principalele caracteristici ale produselor.
Nu se va aplica art.7 alin.(1) lit.c) din Legea nr.38/2008 în cazurile în care marca nu va fi „constituită exclusiv din”, ci va reprezenta:
- elemente verbale descriptive, atunci când acestea sunt scrise într-un mod fantezist sau cu caractere deosebite:
- elemente descriptive însoțite de alte elemente verbale și/sau figurative, făcând parte din mărci combinate:
De cele mai multe ori, art.7 alin.(1) lit.c) se aplică coroborat cu art.7 alin.(1) lit.b) din Legea nr.38/2008 (lipsă de distinctivitate), precum și cu art.7 alin.(1) lit.g) (inducerea în eroare a consumatorului privind natura, calitatea sau originea geografică a produselor și/sau serviciilor).