Ziua Mondială a Proprietăţii Intelectuale – 26 aprilie 2015 Ridică-te, înalță-te. Prin Muzica!

27.03.2015

În fiecare an, la 26 aprilie, statele-membre ale Organizaţiei Mondiale a Proprietăţii Intelectuale (OMPI) sărbătoresc Ziua Mondială a Proprietăţii Intelectuale, pentru a omagia contribuţia pe care proprietatea intelectuală o aduce inovaţiei şi creativităţii. Sărbătoarea se marchează din anul 2000, iar 26 aprilie reprezintă ziua în care a intrat în vigoare Convenţia de constituire a OMPI (1970).

Astfel, activităţile, evenimentele şi campaniile publice care se organizează pentru a marca Ziua Mondială a Proprietăţii Intelectuale au scopul de a crea o mai bună înţelegere a rolului proprietăţii intelectuale, precum şi pentru a demonstra modalitatea prin care sistemul de proprietate intelectuală promovează nu doar produsele şi inovaţiile tehnologice care contribuie la modernizarea tuturor statelor lumii, dar şi muzica, arta şi activităţile de divertisment.

Genericul proclamat de OMPI pentru anul 2015 este: “Ridică-te, înalță-te. Prin Muzica!”

În comunicatul lansat de OMPI cu această ocazie (http://www.wipo.int/ip-outreach/en/ipday/)  se aduce un omagiu tuturor celor implicaţi în industria muzicală.

Acum patru decenii, când Bob Marley şi trupa sa „The Wailers” au imprimat prima sa melodie pentru discul „Burnin” - Get Up, Stand Up, în studioul de înregistrări din Kingston, Jamaica, nici nu şi-au imaginat că ritmurile acestei simple melodii vor deveni atât de populare, având o conotaţie profundă socială, transformându-se, ulterior într-un imn internaţional pentru apărarea drepturilor omului. Aceasta este puterea muzicii.

Muzica de care ne bucurăm astăzi este rodul inspiraţiei şi muncii asidue depuse de oamenii de creaţie din întreaga lume – cântăreţi şi compozitori; muzicieni şi editori; producători, aranjori, ingineri şi mulţi alţii. Amploarea şi diversitatea rezultă din accesibilitatea fără precedent la diverse genuri şi stiluri muzicale, ceea ce ne permite să descoperim aproape zilnic noi forme hibride de muzică, doar printr-o simplă atingere a ecranului. Şi tehnologiile prin care avem acces la progresele industriei muzicale se schimbă aproape la fel de repede. Descărcarea, cumpărarea sau subscrierea, vânzarea directă de la autorul operei muzicale la consumator –toate opţiunile sunt accesibile.

Care este viitorul relaţiei noastre cu muzica? Cum va fi creată şi difuzată? Cum o vom audia? Şi cum ne vom asigura că toţi cei implicaţi în crearea acestei surse universale de delectare, îşi vor câştiga existenţa cu meseria sa? Fie că preferaţi să audiaţi „k-pop”, „hip-pop” sau cele mai noi cvartete de coarde muzicale, muzica ne reprezintă! Chiar şi atunci când nu o ascultăm, muzica ne sună în creierul nostru, ca o coloană sonoră a propriilor gânduri.