Sondajul SBX-AXA: majoritatea populatiei din Republica Moldova nu cunoaste semnificatia termenilor „piraterie” si „contrafacere”

05.06.2012

Pe 26 aprilie curent, in cadrul Conferintei de lansare a Campaniei publice de sensibilizare a consumatorilor cu genericul „STOP Pirateria si Contrafacerea!” au fost facute publice datele sondajului de opinie privind nivelul de cunoastere de catre populatia Republicii Moldova a riscurilor generate de contrafacere si piraterie.Sondajul a fost realizat la initiativa AGEPI, de catre Centrul de Investigatii Sociologice si Studii de Marketing „CBS-AXA”, in perioada 6-19 aprilie curent, pe un esantion reprezentativ de 710 respondenti din toata tara.

Potrivit rezultatelor sondajului, cca 60% din respondenti considera ca incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala are loc atunci cand: „un producator produce ceva sub marca unui alt mare producator, fara a avea permisiunea pentru aceasta”, si doar 35% dintre acestia considera ca are loc incalcarea drepturilor de PI atunci cand: „un utilizator de calculator si-a instalat un program pe care l-a descarcat de pe Internet”.

Aprecierea actului de incalcare a dreptului de proprietate intelectuala in diferite situatii

Totodata, cca 51% din respondentii sondajului considera ca „populatia cumpara produse piratate sau contrafacute” pentru ca nu cunoaste ca acestea sunt copiate, in timp ce aproximativ 45% dintre acestia cumpara produse contrafacute/piratate constient, „pentru ca ele costa mai putin”.

La intrebarea „daca au suferit, cel putin o data, din cauza calitatii produselor piratate sau contrafacute”, 50% din respondenti au raspuns - NU, iar 42,2% - au raspuns cu DA. Totodata, 59,9% din cei care au suferit nu au intreprins nimic, si doar 22,1% au intors produsul de unde l-au cumparat sau l-au schimbat.


In acelasi timp, fiind intrebati caror aspecte le acorda atentie consumatorii pentru a se asigura de originalitatea produsului, respondentii au raspuns ca, in primul rand, verifica termenul de valabilitate (63,1%), apoi pretul (45,2%), dupa care se uita la componenta produsului (36,4%), si doar 24% se uita la marca sub care este comercializat produsul.

Aspectele asupra carora consumatorii isi indreapta atentia pentru a se asigura de originalitatea produsului

Autorii si toti cei care detin drepturi de autor si conexe (artisti, interpreti, case de discuri, editori etc.) sufera prejudicii din faptul ca publicul copiaza si multiplica operele lor pe casete, CD-uri, DVD-uri, stick-uri si alte echipamente cu memorie interna ca MP3-uri. Astfel, conform sondajului, 49,6% din respondenti considera ca autorii pieselor difuzate/interpretate in cadrul petrecerilor private trebuie neaparat sa fie remunerati. Fiind intrebati care sunt cele mai solicitate obiecte ale drepturilor de autor si conexe descarcate de pe Internet, acestia au raspuns: muzica – 32,5%, filme – 31,1%, jocuri – 20,3%, softuri – 17%, carti audio – 7%.

In final, respondentii au mentionat ca, pentru a combate fenomenele de piraterie si contrafacere, trebuie sa se reglementeze administrarea unor pedepse mai mari (70%) si sa fie mai ieftine produsele originale, ca acestea sa devina accesibile tuturor (26%), iar 1,5% au raspuns ca ar trebui sa se stabileasca o pedeapsa si pentru cei care cumpara produse contrafacute/piratate.

Raportul de studiu „Cunostinte, aptitudini si practici ale populatiei RM cu privire la proprietatea intelectuala” poate fi accesat integral pe site-ul www.stoppirateria.md