Raportul OHIM "Cetatenii europeni si proprietatea intelectuala: perceptie, constientizare si comportament"

18.01.2014

Oficiul pentru Armonizarea Pietei Interne (OHIM), a lansat, prin intermediul Observatorului European privind incalcarile drepturilor de proprietate intelectuala, cel de-al doilea studiu cuprinzator privind proprietatea intelectuala in Uniunea Europeana, concentrandu-se, de aceasta data, pe perceptia proprietatii intelectuale de catre cetatenii Uniunii Europene (UE).

Raportul, intitulat "Cetatenii europeni si proprietatea intelectuala: perceptie, constientizare si comportament", a constatat ca in timp ce 86 la suta dintre cetatenii UE sunt de acord ca protectia proprietatii intelectuale (PI) este importanta, doar 11 la suta au recunoscut ca consumatorii beneficiaza de PI.

Metodologia raportului a implicat trei etape: (1) o trecere in revista a 50 de studii privind perceptia PI, (2) o investigatie calitativa care a antrenat un numar de peste 250 de cetateni europeni din noua tari in 100 de ore de conversatii si dezbateri; si (3) un studiu cantitativ realizat in 28 de tari UE in perioada 21-27 mai 2013.

Rezultatele studiului arata ca cetatenii UE constientizeaza faptul ca PI este indispensabila cresterii economice, iar marea majoritate a celor intervievati au condamnat cu fermitate contrafacerea si incalcarea drepturilor de PI. Cu toate acestea, la divizarea respondentilor pe categorii de varsta, situatia se prezinta diferit de la o categorie la alta. Astfel, 26 la suta dintre cetatenii cu varsta cuprinsa intre 15 si 24 de ani au recunoscut ca au descarcat continut ilegal in ultimele 12 luni, in timp ce dintre persoanele de 35-44 de ani doar 9 procente au confirmat astfel de actiuni. Acelasi studiu mai arata ca barbatii par sa incalce mai des drepturile de PI prin achizitionare de produse contrafacute sau acces ilegal de continut protejat printr-un drept de PI.

Varsta se prezinta a fi factorul determinant si atunci cand examinam toleranta respondentilor fata de fenomenul contrafacerii. 34 la suta dintre europenii cu virsta cuprinsa intre 15 si 24 considera acceptabil sa achizitioneze produse contrafacute atunci cand pretul produsului original este prea mare.

Trebuie totusi de mentionat si faptul ca conform datelor prezentului studiu, numarul europenilor care considera acceptabil achizitionarea de produse contrafacute a scazut semnificativ in comparatie cu anul 2011, cand Comisia Europeana a realizat Eurobarometrul "Piata interna: sensibilizare, perceptie si impact". Astfel, potrivit raportului actual, majoritatea absoluta a respondentilor considera ca nu exista nici o conditie care ar justifica achizitionarea de produse contrafacute, situatie diferita de cea existenta la momentul realizarii Eurobarometrului din 2011.

Neunivoca este si perceptia europenilor fata de beneficiile pe care le produce protectia PI, majoritatea acestora avand convingerea ca PI este in avantajul primordial al mediului de afaceri. Astfel datele sondajului arata ca doar 11 la suta dintre respondenti au declarat „consumatorul” drept beneficiar principal al PI, iar in jur de 20 la suta au mentionat ca de PI beneficiaza in primul rand intreprinderile mici si mijlocii. Potrivit Presedintelui OHIM, António Campinos, respectiva perceptie poate fi explicata partial de lipsa de intelegere a valorilor PI si de faptul ca o mare majoritate a europenilor considera protectia PI ca fiind un avantaj mai degraba al business-ului si elitelor artistice decat un beneficiu al consumatorului si cetateanului de rand.

"Cetatenii europeni nu simt ca este responsabilitatea lor sa protejeze PI, mai ales atunci cand nu toti impartasesc aceleasi valori, cand nu se asigura respectarea regulilor sau adaptarea acestora la asteptarile oamenilor”. Cu toate acestea, Dl Campinos si-a declarat increderea ca rezultate studiului vor sprijini eforturile colective in lupta impotriva incalcarilor proprietatii intelectuale, in care toata lumea are un rol de jucat.

Studiul actual a mai scos in vizor si existenta unui decalaj intre nivelul de intelegere a PI declarat de catre respondenti si intelegerea obiectiva a subiectului in cauza. Dintre cei intervievati, 73 la suta au declarat ca au o buna intelegere a termenului "proprietate intelectuala", contrar acestor declaratii, rezultatele studiului au aratat ca doar 13 la suta dintre respondenti au cu adevarat o buna cunoastere a problemei, in timp ce marea majoritate au demonstrat cunostinte moderate (51 %) si slabe (37%).

Raportul este accesibil la urmatoarea adresa: http://oami.europa.eu/ows/rw/pages/OBS/perception_awareness_behavior.en.do