PRESS-RELEASE AGEPI : Campania publica de sensibilizare a consumatorilor “STOP Pirateria si Contrafacerea!”

26.04.2012

Pe 26 aprilie 2012, cu incepere de la orele 13.00, in sala de conferinte a Hotelului „Jolly Alon” (str. Maria Cibotari nr. 37) va avea loc o Conferinta de presa cu ocazia lansarii Campaniei publice de sensibilizare a consumatorilor cu genericul „STOP Pirateria si Contrafacerea!”. Actiunea se incadreaza in Planul de masuri privind marcarea Zilei Mondiale a Proprietatii Intelectuale in Republica Moldova.

Campania publica “STOP Pirateria si Contrafacerea!” este organizata de catre AGEPI in cadrul Proiectului Twinning “Suport pentru implementarea si respectarea drepturilor de proprietate intelectuala in Republica Moldova”, cu suportul Organizatiei Mondiale a Proprietatii Intelectuale (OMPI).

Campania in cauza se va desfasura in perioada 26 aprilie-26 octombrie 2012. Partenerii campaniei sunt: Consiliul Coordonator al Audiovizualului, companiile „Microsoft Moldova”, „Moldcell”, „Viorica-Cosmetic” SA, „Sympals”.

Prin aceasta actiune organizatorii isi propun sa sensibilizeze o parte cat mai mare a societatii, in special tanara generatie, cu referire la efectele negative ale fenomenelor contrafacerii si pirateriei asupra dezvoltarii economice, sociale si culturale a tarii.

In cadrul Conferintei de lansare a Campaniei „STOP Pirateria si Contrafacerea” va fi lansat web site-ul: www.stoppirateria.md, dedicat in mod special luptei cu contrafacerea si pirateria in Republica Moldova. De asemenea, la tema data vor fi prezentate 2 spoturi publicitare audio-video care, ulterior, vor fi difuzate la cele mai importante posturi de radio si TV din republica.

In aceeasi zi, cu incepere de la orele 16.00, in scuarul Teatrului de Opera si Balet din Chisinauva fi organizat si un flash-mob, la care vor participa peste 200 de persoane. De asemenea, in locurile publice vor fi diseminate afise, stickere, fluturasi informativi, fise publicitare (inclusiv in transportul public) la tema luptei cu contrafacerea si pirateria.

Evolutia spectaculoasa, inregistrata in ultimii ani in domeniul tehnologiei informatiei si al retelelor de distributie, au sporit considerabil complexitatea si spectrul daunelor cauzate de fenomenele de contrafacere si piraterie. Tinand cont de aceasta, activitatea de sensibilizare a consumatorilor impune necesitatea inevitabila de a spori eforturile de imbunatatire a gradului de constientizare de catre consumatori a importantei protectiei proprietatii intelectuale, de a elabora noi instrumente de sensibilizare a societatii cu privire la impactul negativ al acestor fenomene asupra dezvoltarii economice, culturale si sociale a tarii.

Existenta in tara noastra a unui cadru normativ-legislativ adecvat de protectie si respectare a drepturilor de PI, a institutiilor abilitate cu responsabilitatea de acordare, protectie si aparare a drepturilor de PI, consolidarea capacitatilor acestor institutii, atragerea sectorului privat si a titularilor de drepturi in asigurarea respectarii drepturilor de PI constituie baza necesara pentru a spori nivelul de cultura in domeniul protectiei si respectarii drepturilor de PI, pentru a diminua impactul negativ al contrafacerii si pirateriei, efectele lor destructive asupra sanatatii si securitatii populatiei, asupra economiei in ansamblu.

Organizatorii si-au pus scopulde a informa masiv consumatorii, de a disemina informatiile relevante, cu explicarea riscurilor provocate de fenomenele in cauza, de a sprijini titularii de drepturi si reprezentantii businessului/antreprenoriatului, de a conjuga si amplifica eforturile autoritatilor abilitate cu responsabilitati de prevenire si contracarare a fenomenelor de contrafacere si piraterie.

Actiunile preconizate pentru indeplinirea obiectivelor Campaniei includ:

  • distribuirea pe parcursul campaniei a materialelor promotionale anticontrafacere si antipiraterie in randul consumatorilor, elevilor, studentilor;
  • panouri publicitare consacrate campaniei, amplasate in diverse cartiere ale municipalitatii;
  • seminare de instruire si mese rotunde organizate de AGEPI si de partenerii antrenati in campanie in perioada de desfasurare a campaniei;
  • consultatii oferite consumatorilor pe parcursul campaniei cu privire la modalitatile de contracarare a contrafacerii si pirateriei;
  • un sondaj de opinie privind nivelul de cunoastere de catre populatie a riscurilor generate de contrafacere si piraterie, realizat in luna aprilie 2012;
  • o conferinta studenteasca interuniversitara cu genericul „STOP Pirateria si Contrafacerea”, organizata de AGEPI in comun cu ASEM si Universitatea „A. Russo” din Balti in ziua de 26 aprilie;
  • un seminar tematic „Jour de marques”, organizat in comun cu Camera de Comert si Industrie Franta-Moldova in iunie 2012;
  • un simpozion regional pe problemele contracararii contrafacerii si pirateriei, cu participarea expertilor internationali, organizat in luna octombrie 2012.

La evaluarea rezultatelor Campaniei se va tine cont de urmatoarele criterii de succes:

  • receptionarea mesajului campaniei de circa 100.000 de persoane din grupurile tinta;
  • 100.000 de vizite pe site-ul campaniei;
  • 500 de apeluri cu solicitare de informatii;
  • preluarea mesajului campaniei de cel putin zece bloguri si canale de radio-TV;
  • numarul de investigatii jurnalistice privind produsele contrafacute/piratate;
  • reducerea ratei pirateriei;
  • majorarea numarului de surse alternative legale de accesare a obiectelor drepturilor de autor si conexe (inclusiv aparitia in R. Moldova a unor site-uri si companii care ofera cai legale de accesare a softurilor).

Detalii privind Planul de comunicare si Planul de actiuni preconizate de AGEPI in cadrul Campaniei „STOP Pirateria si Contrafacerea” puteti afla pe pagina web www.stoppirateria.md.

In vederea asigurarii continuitatii campaniei publice,va ramane in regim activ pagina www.stoppirateria.md, mentenanta careia va fi asigurata de AGEPI. Institutiile si autoritatile abilitate, precum si titularii de drepturi vor fi solicitati sa contribuie cu informatii si actiuni concrete la prevenirea si contracararea acestor fenomene, la stoparea raspandirii produselor contrafacute si piratate. Pe site-ul mentionat vor fi publicate cele mai relevante cazuri de litigii avand la baza contrafacerea si pirateria, precum si cazuri de succes in lupta cu aceste fenomene, se vor monitoriza masurile intreprinse in aceasta directie de Republica Moldova.

Serviciul de presa AGEPI
tel.: 40-06-57, 40-05-88