Mesajul dlui Francis Gurry, Directorul General OMPI

22.04.2013

26 aprilie este Ziua Mondiala a Proprietatii Intelectuale. In acest an tema noastra este Creativitatea - Noua Generatie.

Creativitatea este comuna pentru intreaga umanitate.

Oricine am fi, oriunde am trai, indiferent de circumstante, noi toti avem capacitatea de a crea. Si anume creativitatea si inventivitatea umana sunt responsabile pentru imbunatatirea calitatii vietii in toate domeniile: fie este vorba despre asistenta medicala, transport, comunicare sau divertisment. Scopul proprietatii intelectuale este de a crea conditii pentru valorificarea potentialului creativ si inovativ uman in intreaga lume.

In ultimii 30 de ani, modul in care umanitatea se exprima creativ s-a schimbat semnificativ. Oamenii creeaza in moduri din ce in ce mai captivante. Am vazut o explozie de continut generat de utilizator, precum si un numar mare de oameni care vin impreuna - spre exemplu, prin platforme de surse publice si deschise pentru inovare - pentru a participa la creatia colectiva. Aceasta interactiune creativa ofera omenirii posibilitati nelimitate.

Ce va aduce noua generatie?

Predictia asupra viitorului este dificila, dar noi stim ca in ultima perioada viteza de schimbare a cunoscut o crestere exponentiala de la o generatie la alta. In prezent, vedem in fata noastra o intreaga gama de noi tehnologii cu un potential de a schimba radical modul in care traim. Aceste schimbari se produc din ce in ce mai rapid. Noua generatie va fi aici maine.

Evolutiile viitoare in domeniul stiintelor vietii, de exemplu, ar putea transforma vietile noastre. Tehnologiile informationale, biologia moleculara, medicina regenerativa si chiar tehnologiile, precum imprimarea 3D, se reunesc in stiintele vietii si in jurul acestora, prezentand un potential imens.

De Ziua Mondiala a Proprietatii Intelectuale incurajam oamenii sa reflecte asupra rolului proprietatii intelectuale in lumea noastra schimbatoare. Eu cred ca in domeniul proprietatii intelectuale exista un anumit geniu. Anume acesta creeaza un stimulent unic pentru investitii in cercetare si dezvoltare, inovare, creatia si productia culturala.

Cum se face asta? Prin instituirea unui mecanism care ar permite cumpararea, vanzarea si partajarea accesului la beneficiile inovarii si creatiei culturale. Obiectivul nostru este de a asigura conditii corecte si echitabile de acces, ca beneficiile rezultate sa poata fi folosite peste tot, favorizand astfel constituirea unei societati cu adevarat dinamice, creative la nivel mondial in care generatiile viitoare vor prospera.

Tinerii au tendinta de a visa mai mult decat generatiile mai in varsta. Tinerii creeaza viitorul. Ei sunt viitorul. Deci, de Ziua Mondiala a PI mesajul meu pentru noua generatie este de a continua sa creeze, sa inventeze. Si de a continua sa gandeasca cum PI trebuie sa-si indeplineasca rolul sau in viitorul management social al creativitatii si inovarii.