Istorii de succes ale businessului creativ

27.11.2015

Pe 26 noiembrie curent, la Centrul de Business “Kentford”, a avut loc o masă rotundă cu genericul: “Istorii de succes ale businessului creativ”. Evenimentul a fost organizat de AGEPI în colaborare cu Ministerul Culturii, JCI Chișinău și susținută de Simpals, Fautor și Ribca’s Artisan Bakery.

Scopul acestei mese rotunde a fost prezentarea modelelor de succes din fiecare sector, promovarea importanței industriilor creative, evidențierea soluțiilor ce ar impulsiona creșterea economică în acest domeniu și mediatizarea Studiului privind contribuția economică a industriilor creative în Republica Moldova.

La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai autorităților publice responsabile de elaborarea și promovarea politicilor în domeniul industriilor creative, precum și exponenți ai companiilor din domeniul industriilor audiovizuale , fonografice, software, editoriale, artistice și publicitare.

Cu un cuvînt de salut a venit directorul general al AGEPI, Octavian Apostol, care a îndemnat partcipanții la eveniment să fie activi și să participe la discuții.

Lucrările mesei rotunde au fost moderate de Ion Țîganaș, directorul general adjunct al AGEPI. În deschiderea evenimentului, acesta a menționat că în contextul crizelor economice locale sau regionale și avînd în vedere lipsa resurselor naturale, industriile creative pot deveni motorul intelectual al economiei Republicii Moldova.

În calitate de speakeri, au fost invitați mai mulți oameni de afaceri, care au reușit să-și dezvolte afaceri de succes cu ajutorul creativității sau afaceri bazate pe procesul de creație.

Startul a fost dat de Dmitrii Voloșin, directorul “Simpals”. Compania sa este lider în producţia de grafică 3D în țara noastră. El a îndemnat participanții la eveniment să îmbine activitatea zilnică cu multă creativitate, să vîndă emoții și să obțină satisfacție din absolut orice ar face.

La rîndul său, Eugen Boico, director “Publicis Moldova”, a menționat că rolul companiei sale este de a ajuta un brand să devină de succes. El s-a declarat un fan a ceea ce face, precizînd că este pasionat de munca creativă, uneori chiar pînă la obsesie. Eugen Boico a menționat că, din păcate, moldovenii stau modest la capitolul creativitate, iar singura barieră este propria persoană. O cheie importantă a succesului este să nu te temi să încerci și să fii capabil să înveți rapid, a mai adăugat directorul Publicis Moldova.

Următorul invitat a fost Andrei Grădinari, directorul companiei „Spooky House”. Tânărul, în vârstă de 29 de ani, creează jocuri video pentru telefonul mobil. El a recunoscut că acest domeniu nu este foarte dezvoltat în țara noastră, în schimb există mulți concurenți pe piața internațională. Andrei Grădinari a precizat că dacă vrei să ai succes, trebuie să creezi produse, care nu au fost până acum. Astfel, directorul companiei „Spooky House” i-a îndemnat pe oamenii de afaceri prezenți la eveniment să fie ambițioși, să fie mereu în căutare de lucruri creative și să se dezvolte în acest spirit.

Un alt invitat care a prezentat istoria sa de succes a fost  directorul general al Grupului Editorial "Litera", Anatol Vidrașcu. El i-a îndemnat pe cei prezenți să fie perseverenți, să știe să facă față concurenței cu ajutorul creativității, să gîndească altfel, să se inspire din experiența altora, să facă lucruri calitative și să aibă dorința de a ajunge departe.

O altă persoană care a captat atenția participanților a fost Vlad Costandoi, director “Sens Music”, companie care a lansat o serie de interpreți cunoscuți din Republica Moldova, dar și a organizat evenimente creative, precum Festivalul de muzică „Gustar” sau Concertul Scorpions la Chişinău. El a menționat că industria muzicală din țara noastră se confruntă cu trei probleme și anume piața mică de desfacere, lipsa de profesioniști și standartizarea businessului muzical. Vlad Costandoi a adăugat că avem nevoie de dorință, viziune creativă și profesionalism.

Ultimul vorbitor a fost Adrian Lupușor, directorul Centrului Analitic Independent Expert-Grup. El a prezentat publicului rezultatele Studiului privind contribuția economică a industriilor creative în Republica Moldova. Potrivit studiului, industriile creative au o importanță strategică pentru competitivitatea țării, iar potențialul acestora rămîne a fi explorat mai bine deoarece ponderea industriilor creative este relativ mică. Totuși, industriile creative sunt mai productive decît media pe economie, iar dinamica este îmbucurătoare și trebuie stimulată, se mai arată în studiu.

Pe parcursul evenimentului a fost prezent și un grup de tineri artiști care au pictat cîte un tablou pentru fiecare sector creativ. Astfel, la finalul mesei rotunde a fost organizată o licitație publică, iar participanții au avut posibilitatea să achiziționeze operele de artă.

Masă rotundă cu genericul: “Istorii de succes ale businessului creativ” s-a desfășurat într-un climat mai puțin formal, ceea ce a permis participanților să interacționeze și să se gîndească la noi afaceri creative.