1.14 . Caracterul distinctiv dobândit (art.7 alin.(2))
În anumite cazuri, urmare utilizării îndelungate pe piață, o desemnare descriptivă poate dobândi un grad ridicat de distinctivitate în raport cu produsele/serviciile solicitate.
Acest lucru poate fi susținut de o activitate consecventă de publicitate și de conștientizare a consumatorului că semnul este o desemnare comercială a anumitor produse sau servicii.
Pentru a dovedi distinctivitatea dobândită a semnului, sunt acceptabile toate dovezile, probele ce ar confirma faptul că semnul este recunoscut ca marcă și este asociat în rândul consumatorilor cu un anumit producător.
Caracterul distinctiv dobândit se demonstrează, de la caz la caz, de către solicitantul cererii de înregistrare a mărcii, folosind materiale privind modul de utilizare, vânzările, durata utilizării, volumul de utilizare, publicitatea etc.
În cadrul evaluării trebuie să se țină cont în special de:
- intensitatea și durata utilizării semnului pe piață;
- suma investită de întreprindere în promovarea semnului;
- gradul de extindere a segmentului relevant de consumatori care identifică produsele/serviciile sub semnul respectiv numai cu un anumit producător;
- declarațiile/rapoartele camerelor de comerț și industrie și altor asociații profesionale și comerciale cu referire la marca respectivă;
- rapoartele anuale de gestiune;
- volumul vânzărilor produselor/serviciilor cu marca respectivă în Republica Moldova;
- studiile privind cota produselor/serviciilor cu marca respectivă pe piaţă Republicii Moldova;
- investiţiile în dezvoltarea mărcii respective (cheltuieli pentru crearea acesteia, cercetări de marketing, design, activități de promovare a vânzărilor, calitatea produselor/serviciilor, franciză, expoziţii, concursuri, cataloage etc.).
Exemplu:
Marca a fost înregistrată ca urmare a prezentării dovezilor corespunzătoare în vederea dobândirii caracterului distinctiv în raport cu anumite produse prin utilizare îndelungată.