AGEPI in cooperare cu CCI a lansat proiectul de scolarizare a agentilor economici si producatorilor din teritoriu in domeniul indicatiilor geografice

05/30/2013

In luna mai curent, AGEPI si Camera de Comert si Industrie au semnat un Protocol suplimentar la Acordul de colaborare in domeniul promovarii si protectiei juridice a obiectelor de proprietate intelectuala, prin care s-au angajat sa promoveze sistemul national de protectie a indicatiilor geografice (IG), denumirilor de origine (DO) si a specialitatilor traditionale garantate (STG), in randul agentilor economici/producatorilor din diferite regiuni ale tarii noastre.

Scopul proiectului consta in sensibilizarea producatorilor din diferire regiuni ale tarii cu privire la prevederile sistemului national de protectie a IG, DO si STG, necesitatea inregistrarii produselor cu IG si DO atat pe cale nationala, cat si internationala, avantajele si oportunitatile oferite de aceste obiecte ale proprietatii intelectuale pentru dezvoltarea economica, sociala si culturala a tarii.

Printre obiectivele de baza ale proiectului se numara atat informarea si instruirea agentilor economici cu referire la procedurile de inregistrare si documentele necesare, inclusiv a caietelor de sarcini pentru aceste obiecte, cat si identificarea produselor autohtone care pot fi protejate prin intermediul IG, DO si STG in vederea promovarii acestora pe plan national si international.

In conformitate cu Planul de actiuni de realizare a proiectului, AGEPI si Camera de Comert si Industrie a Republicii Moldova si-au propus sa organizeze pe parcursul anului 2013 circa 10-15 seminare de informare a agentilor economici/producatorilor din teritoriu cu genericul „Indicatiile geografice, denumirile de origine si specialitatile traditionale garantate – noi oportunitati pentru dezvoltarea economica a Republicii Moldova”.

Astfel, in perioada 22, 24 si 28 mai curent, cu suportul filialelor CCI din Ungheni, Soroca, Edinet si Hancesti, au fost organizate 5 seminare de informare a agentilor economici la Ungheni, Drochia, Edinet, Hancesti si Cimislia, fiecare dintre ele intrunind circa 30 de participanti.

Reprezentantii AGEPI (dr. Simion Levitchi, directorul Departamentului marci, desene si modele industriale, Natalia Mogol, directorul adjunct al Departamentului marci, desene si modele industriale, Svetlana Sahan, seful Sectiei marci nationale) au prezentat asistentei rapoarte privind rolul indicatiilor geografice in promovarea produselor autohtone de calitate si protectia indicatiilor geografice, denumirilor de origine si specialitatilor traditionale garantate in Republica Moldova.

In special, s-a pus accentul pe potentialul acestor obiecte de PI, mentionandu-se ca ele sunt niste instrumente eficiente pentru promovarea dezvoltarii rurale deoarece: ajuta producatorii sa obtina un supraprofit in schimbul garantiei calitatii, ajuta la distribuirea mai corecta si echitabila a veniturilor pe intreg lantul de producere incepand cu producatorii materiilor prime si terminand cu comerciantii, valorifica locul de origine al produsului, creeaza locuri de munca si preintampina exodul rural.

De asemenea, s-a remarcat ca IG, DO si STG sunt niste instrumente eficiente de marketing si de pastrare a traditiilor locale si a resurselor naturale, incurajand pastrarea resurselor naturale, promovand diversificarea produselor si preintampinand standardizarea produselor agroalimentare etc.

Ciclul seminarelor de informare a agentilor economici/producatorilor din teritoriu cu genericul "Indicatiile geografice, denumirile de origine si specialitatile traditionale garantate – noi oportunitati pentru dezvoltarea economica a Republicii Moldova" va fi continuat pe parcursul anului 2013.