Experții proiectului UE și-au împărtășit experiența în cadrul expoziției ,,INFOINVENT"

11/20/2017

Experții proiectului finanțat de UE „Suport pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală” în Republica Moldova și-au împărtășit experiența în domeniul proprietății intelectuale, a inovațiilor și industriilor creative în cadrul celei de-a XV-a ediții a Expoziției Internaționale Specializate ,,INFOINVENT". Evenimentul s-a desfășurat în perioada 15 – 18 noiembrie, la Chișinău.

Una din manifestările Expoziției a fost și Conferința Inovațională Internațională „Proprietate Intelectuală – Inovații – Calitatea Vieții”, unde experții proiectului european au participat alături de reprezentații organizaţiilor ce activează în sfera cercetare și inovare.

Astfel, Yuriy Kapitsa, expert în domeniul proprietății intelectuale a vorbit publicului despre dezvoltarea inovațiilor în noile state membre ale UE din Europa Centrale și de Est, dar și politicile europene pentru activitățile de cercetare și inovare. „Vânzarea cercetărilor poate fi realizat doar prin finanțarea organizațiilor care se ocupă cu transferul de cunoștințe și a proiectelor comune între instituțiile de cercetare, întreprinderi și universități”, consideră Yuriy Kapitsa.

La rândul său, expertul internațional Maximilian Foedinger a prezentat situația Austriei Superioare în domeniul inovației, explicând rolul acesteia pentru dezvoltarea durabilă a unei economii. Potrivit lui, suportul public a contribuit ca această provincie să devină puterea economică a Austriei. „Cunoașterea este materia primă a secolului 21, iar țările sunt încurajate să investească în această resursă" a spus expertul.

Iar expertul național Anatolie Fală a vorbit despre potențialele produse care ar putea fi promovate sub Indicații Geografice (IG), Denumiri de Origine (DO) sau Specialităţi Tradiţionale Garantate (STG) în Republica Moldova. Prin urmare, în cadrul studiului în desfășurare, realizat cu suportul proiectului, au fost identificate  61 de produse şi obiecte de meșteșugărit cu potențial de înregistrat sub IG, DO și STG. Printre acestea putem menționa: Plăcinta rece de Șerpeni, Plăcinta miresei din satul Crocmaz (raionul Ștefan Vodă), Salamul de Domulgeni, Castraveții murați de Colibași, Brânza de Măgura, Măceșul de Țaul, Căpșunele de la Sadova, Covorul găgăuz din satul Gaidar, Ceramică de Iurceni și lista poate continua.

„Patrimoniul agroalimentar al Moldovei nu este utilizat și valorificat pe deplin. Însă, produsele locale care ar putea fi promovate sub IGP, DOP sau recunoscute în calitate de STG ar permite ca prin unicitatea și savoarea lor să creeze o valoare adăugată înaltă în sectorul agroalimentar național și ar spori de asemenea, capacitățile de producere, dar și de export pe piețele externe”, este de părere Anatolie Fală.

De asemenea, Arnold Vahrenwald a pus în evidență rolul politicilor de stat în promovarea industriilor inovative și a prezentat o serie de metode aplicate în Franța și în țările din Vestul Europei. „Succesul economic al unei națiuni depinde de inovații. Acest lucru este posibil prin realizarea investițiilor în educație și formare profesională; reducerea impozitelor și dezvoltarea parteneriatelor între instituțiile de cercetare, autorități și business”, spune expertul internațional. Tot el a fost prezent și la follow-up-ul ,,Industrii creative: de la idee la business" unde a vorbit despre industriile creative din UE.

Conferința inovațională internațională a fost organizată de AGEPI, în cooperare cu Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale (OMPI) și cu sprijinul Proiectului de asistenţă tehnică finanțat de UE „Suport pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală” în Republica Moldova.

Proiectul de asistență tehnică „Suport pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală” în Republica Moldova este finanţat de Uniunea Europeană, fiind implementat de către un Consorţiu format din companiile Archidata Srl (Italia), European Profiles S.A. (Grecia) și Business and Strategies in Europe S.A. (Belgia). Proiectul are o durată de doi ani și urmează a fi finalizat în noiembrie 2018.

Pentru mai multe informații, contactați Ana – Maria Veverița, Expert pe media și comunicare, veverita.maria@gmail.com